Jak se připravit na EET?

21.09.2016

Od 1. 12. 2016 bude v České republice zahájena náběhová fáze elektronické evidence tržeb (zkráceně EET), která podnikatelům přináší další z řady povinností. Po zavedení kontrolního hlášení k DPH je EET dalším nástrojem ministra financí Andreje Babiše vedoucím k vyššímu výběru daní, k potlačení šedé ekonomiky a zvýšení reálného HDP. Na druhé straně však má mít negativní dopad na miliony podnikatelů, kteří musí investovat do nového vybavení a věnovat ročně desítky hodin nové povinnosti.

EET je online nástroj ke kontrole přiznávání tržeb podnikatelů. Jak systém funguje? Při hotovostním prodeji, kterým se rozumí i platba kartou či stravenkami, je tržba nahlášena finančnímu úřadu (1). FÚ následně přidělí dané tržbě (účtence) jedinečný fiskální identifikační kód (FIK), který je nesmazatelně vytištěn na dokladu (2) a doklad předán (3). Zda byla účtenka podnikatelem skutečně nahlášena a její přiznání nebylo stornováno, může kupující ověřit zadáním FIK v online aplikaci (4). Hlídá tak podnikatele, zda nepodvádí.

EET podléhají veškeré podnikající subjekty bez ohledu na obor ani formu podnikání. Systém však bude nabíhat v několika fázích dle předmětu podnikání ekonomického subjektu:

  • od 1. 12. 2016 ubytovací a restaurační služby,
  • od 1. 3. 2017 maloobchod a velkoobchod,
  • od 1. 3. 2018 svobodná povolání, doprava, zemědělství, a konečně
  • od 1. 6. 2018 řemeslné činností a ostatní výrobní činnosti.

První na ráně jsou restaurace, hotely, kavárny, posléze obchody. Zmíněné subjekty by neměly přípravu na EET podcenit. Jak projít startem EET bez ztráty kytičky a neklopýtnout? Celý proces náběhu na etržby rozčleňme do několika kroků:

1) Požádat o přístupové údaje a certifikát

O přihlašovací údaje žádáme již od 1. září na FÚ dvěma způsoby: osobně na pracovišti FÚ, nebo online prostřednictvím datové schránky. Pomocí přihlašovacích údajů následně nahlásíme svou provozovnu a požádáme o přidělení elektronického certifikátu, kterým budeme hlášené tržby "podepisovat".

2) Zřídit připojení k internetu

Tržby hlásíte FÚ okamžitě ve chvíli prodeje, nikoliv souhrnně zpětně za delší časové období. Proto je nezbytné, abychom si v místě prodeje zřídili přístup k internetu. Zde doporučuji nešetřit na kvalitě připojení, jelikož tržbu neodeslanou v reálném čase je nutné odeslat později, což přidělává práci navíc.

3) Pořídit pokladní systém

Nezbytností pro hlášení tržeb je pokladní systém, který odesílá evidované tržby na FÚ. Z čeho vybíráme?

První možností je koupě jednoúčelového zařízení - "registrační pokladny" podporující EET. Jedná se o klasickou kasu s displejem a integrovanou tiskárnou. Řešení je to elegantní, jednoduché, odolné a vhodné pro maloobchody. Ceny se pobyhují od 10-20 tis. a jde o jednorázový náklad. Jestliže v současné chvíli využíváte starší typy pokladen, obraťte se s dotazem na výrobce, zda jsou v režimu EET provozuschopná (naneštěstí většina starších strojů nebude s EET kompatibilní, př. pokladny SHARP).

Druhou možností je sestavení vlastního pokladního systému z patřičného hardwaru a softwaru. Řešení vhodné pro pohostinství, služby a malé obchody. Potřebujete hardware - smartphone, tablet nebo PC (liší se hlavně cenou a odolností), a dále paragonovou tiskárnu. Nic víc. Na zařízení nainstalujete patřičný software (pokladní program), který je alfou a omegou systému EET a stará se o komunikaci s FÚ. Na trhu se nachází řada produktů: od osvědčených programů (Pohoda Kasa, Prodejna SQL, aj.), až po nová řešení (Dotykačka, Kasa FIK, Pokladna Pexeso, aj.). Většina nových programů však trpí jedním zásadním nedostatkem - licenci programu si nekoupíte za jednorázový poplatek, nýbrž si jej "pronajímáte" včetně hardwaru a hradíte měsíční paušál. Sice máte vše rychle a od jedné firmy, ale logicky - dražší. Radím zvolit spíše jednorázový nákup softwarové licence, nebo licenci zdarma (př. KASA FIK).

4) Včas sestavit a otestovat

Nevyčkávejme s nasazením pokladního systému až na termín zahájení EET. Již od 1. 11. 2016 můžeme vyzkoušet testovacího prostředí a natrénovat si ovládání pokladního systému nanečisto. Využijme toho!

Několik rad závěrem

Uvědomte si, co skutečně potřebujete a jaké řešení vaše požadavky splní. Nevyhazujte zbytečně peníze za nákladná řešení. Nic neuspěchejte. Hledejte, ptejte se, diskutujte. Nechte si s výběrem a nastavením pokladního poradit odborníkem, který problému rozumí v širší souvislosti.

Nesnažte se systém EET obcházet. Účtenka, kterou pustíte z ruky, je zbraní namířenou proti vám. Účtenka, kterou vydáte, ale vzápětí stornujete, je pozvánkou pro úředníky. Nadruhou stranu: účtenku, kterou nevydáte, nikdo nedohledá! Souhlasíte?

Nacházíte-li se v situaci, kdy po zavedení EET vaše tržby "zázračně" vzrostou, doporučoval bych zvážit jejich pozvolné zvyšování v předstihu několik měsíců před spuštěním evidence. Proč? Skokové zvýšení tržeb by mohlo indikovat signál finančnímu úřadu, že něco nebylo v pořádku. Ministr Babiš sice prohlásil, že finanční úřad bude respektovat takzvanou "účtenkovou amnestii", ALE...

V případě potřeby se na mě neváhejte obrátit, velmi rád vám budu s výběrem vhodného řešení k dispozici. Více informací o problematice naleznete i na mém webu.

Zajímají Vás podrobnosti EET? Chcete pomoci s výběrem vhodného řešení? Kontaktujte mne.

Ing. Michal Vejvoda,  Tel.: +420 773 904 731
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!